onsdag 30 november 2011

premiär

Idag är dagen före den stora dagen - imorn är nämligen första december vilket betyder att imorgon är premiärdagen för min pralin adventskalender! Den första asken med decembers tolv första praliner skickades redan igår och ligger nu i en postbil på väg till hackås! Övriga kalendrar kommer jag att flänga runt med idag så som ni här är det fullt upp! Precis slängt i mig en balja kaffe och lussebulle och ska nu försöka balansera iväg med alla kartonger på cyklen! Först tänkte jag dock snabbt svara på de vanligaste frågorna angående kalendrarna!
Hur går leveransen till?
De 24 pralinerna kommer i två omgångar med 12 st i vardera ask och levereras efter överenskommelse mellan köpare och mig.
Hur betalar jag?
Även det är efter överenskommelse beroende på vad köparen föredrar - kontant alt kontonummer!
Hur länge står sig chokladen?
Hur länge chokladen står sig beror på mästngden kakaosmör. Denna tillsats försöker jag i så stor utsräckning som möjligt hålla så låg som möjligt. Jag har istället planerat så att de praliner med lägst hållbarhet har tidiga nummer i kalendern. Dock bör 12 - 14dagar inte vara något problem för någon pralin!
Hur förvarar jag chokladen?
Hur man vill äta sin choklad är en smak sak. Medan vissa föredrar den kylskåpskall vill andra ha den rumstemp. Det "rätta" brukar dock sägas vara att alltid förvara choklad i rumstemp. Å andra sidan kan jag och min kära mor däremot tycka att t ex toblerone är tusen gånger godare kylskåpskall! Men genrellt sätt gäller alltså rumstemp. Då minskar dock hållbarheten något så ett alternativ för den sparsamma skulle ju kunna vara att ta fram varje pralin var för sig några timmar innan den ska avnjutas! Det man bör veta då är att choklaad som vistas i olika temp kan få sk "fatblooming" på ytan, dvs den blir grå och lite matt i färgen. Detta betyder som många tror inte att den är gammal eller dålig på något vis!
Vad för pralin kommer vara nr.24?
Haha, nej vet ni vad! det är topphemligt! Dock är jag öppen för förslag och önskemål, så hit me!
Skulle ni ha några andra frågor om leverans/betalning är det bara att kontakta mig så svarar jag så fort jag bara kan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar