fredag 1 juni 2012

fransk nougat


Äntligen är det fredag, även om helgen betyder mer arbete i mitt fall. Tur är väl det att det bara är roliga projekt på g så helgens mysfaktor är ändå oskadd. För att njuta av helgen lite ytterligare tycker jag att ni ska prova att göra fransk nougat. Jag är egentligen inget fan av fransk nougat men får jag gör den på mitt sätt är det faktiskt riktigt riktigt gott tillsaammans med en kopp kaffe. Seg, honungstinn och med salta jordnötter som bryter mot det söta vill jag ha min. Behöver jag säga att det är ett måste att doppa den i choklad?

Ingredienser
2.75dl strösocker
1dl flytande honung
1dl glykossirap
1dl vatten
2st små äggvitor
0.5dl strösocker
250g jordnötter 
1. Sätt på ugnen på 150 grader.
2. Koka socker, honung, glykos och vatten i en kastrull tills sockerlagen når en temperatur på 148 grader
3. Vispa under tiden äggvitorna och den andra mängden socker till en luftig och krämig marängsmet.
4. Häll sedan sockerblandningen långsamt i en tunn stråle över marängsmeten och vispa i ca 10 minuter tills den känns vit och lite luftig.
5. Värm under tiden jordnötter i ugnen i ca 5 minuter och ta ut innan de börjar få färg.
6. Ta gärna på dig diskhandskar/engångshandskar i plast för att skydda dig från den varma massan.
7. Tillsätt varma nötter och mandel i smeten och rör ner dem försiktigt på lägsta hastighet. Blanda bara så att nötterna fördelas jämt i smeten.
8. Pudra florsocker på ett bakplåtspapper eller silikonmatta.
9. Bred ut smeten, pudra igen ovanpå och lägg slutligen över ett bakplåtspapper/silikonmatta.
10. Kavla eller tryck ut nougaten till cirka 1,5 cm tjocklek och låt svalna.
11. Skär i bitar. Doppa bitarna i ljus choklad och dekorera med jordnöt.

2 kommentarer:

  1. Låter mycket god och ser god ut också!

    SvaraRadera
  2. Fransk nougat! Hurra för fransk nougat och för dig som gjort fransk nougat!

    SvaraRadera