söndag 13 november 2011

chokladfestival 2011




Tänkte att jag skulle ta och bjuda på några bilder från årets chokladfestival på Nordiska. Jag, mamma och ca 16000 andra besökte under helgen museet och tog del av alla montrar och spektakel - allt under den gemensamma nämnaren choklad. Som chokladnörd var jag lyckan själv bland pralinförsäljning, chokladfontäner och smakprovningar. Lite dåligt med nya spännande smakkombinationer tycker jag men hittade ändå lite inspiration! Bland annat gillade jag ett gäng öländska pralinmakares tanke med ljus choklad och chevre. Kanske blir det också en sådan till min kommande ask med rödvinspraliner.. Chevren skulle nog kunna komma överens fint med både min getmesepralin och ädelosttryffel.. Även pralinernas utseenden varierade. Själv är jag mycket mer för de handgjorda än formstöpta. De känns på något sätt mycket mer charmiga och genuina. Generellt sätt föredrar jag enkelheten på den övre bilden framför de med figurer och färg som på den nedre bilden. En smaksak förstås men mitt koncept är iallafall att rädda folk från de klassiska pralinaskarna med sjöfrukter och diamanter (fast en alladin är såklart ett måste till jul, till och med hemma hos Wångmars!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar