fredag 8 juni 2012

Frågostund

Jag har en såndär konstiga fråga men som man inte kan låta bli att undra.. Äter du choklad eller blir du bara tvärless? Äter du i så fall bara din egen kvalitetschoklad eller typ cloetta? Vilken är i sådanafall din favorit choklad?
Haha, denna fråga kommer alltid! Behöver jag ens svara? Självfallet äter jag choklad, en dag utan skulle vara min död! Jag äter absolut annan choklad med, älskar att prova nya saker och inspireras av andra! Visst kan det slinka ner vanlig köpechoklad från storköp då och då, då blir det oftast marabou schweizernöt eller mint. Sen har jag en liten craving på vad mitt umgänge kallar kärringchoklad, dvs all Anton Berg marsipan, speciellt de med fruktmarmelad och alkohol & Toms rompaddor...
Jag undrar vilken din egen favorit pralin är och hur du kommer på alla fantastiska smaksättningar?
Jag är nog väldigt nyfiken och kan inspireras av egentligen typ vad som helst. Nästintill allt jag smakar funderar jag en sekund på om det kan passa med choklad. Sedan inspireras jag såklart även av andra chokladtillverkare, startskottet till min ljusa pralin med getmessmör var t ex när jag smakade en liknande under vår årliga semester i Åre och därmed även årliga besök på Åre Chokladfabrik. Vad gäller min egen favoritpralin är det nästan omöjligt att välja en, lite som att välja vilket av sina barn man älskar mest...Men min ljusa pralin med hasselnöt, karamelliserad mandel och havvsalt är farlig. Min vita pralin med konjaksmarinerade hjotron går inte heller av för hackor!
Hur man beställer man om man inte bor i uppsala?
via post, villkoren för detta hittar du i spalten till höger!
Kan man bara beställa dina praliner eller kan man köpa dem i någon affär också?
Båda delar! Just nu säljs dem på Karins skafferi samt serveras på Hijazz Dryck. Utökas inom kort!
Vad använder du för essenser?
Viktigt för mig är att komma bort från alla konstgjordheter. Det inspirerar mig inte för fem öre. Har jag en pralin med jordgubb vill jag att den ska smaka jordgubb för att det är färska jordgubbar i. För att uppmärksamma folk på detta har jag i vissa praliner valt att ha kvar t ex hjotronens kärnor för att man verkligen ska känna att det är äkta vara! Den vita pralin med hjotron är helt enkelt passerade

Vad känneteckar dig och din choklad?
Oj, jag älskar att vara kreativ och att prova nya saker. Sen brinner jag även för det personliga och hangjorda. Enligt mig är det så mycket charmigare! Så hantverk & kreativitet kanske!

Gjuter du dina praliner?
I skrivande stund nej, allt ifrån fyllning till rullandet av praliner gör jag för hand. Dock kommer jag att börja tillverka även gjutna praliner inom kort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar