lördag 14 april 2012

en doft av apelsin




Eftersom att Fyristorg för dagen fick läggas på hyllan hade jag istället möjlighet att ge mig i kast med att försöka få till en version av ett chokladbarndomsminne! Kanske har ni också prövat de franska stora tjocka chokladkakorna fyllda med mäktig vit chokladkräm, kanderade apselsinskal överdragen av en tunn hinna mörk choklad? Om inte har ni missat något! men lugn i stormen, för resultatet av dagens chokladkemilektion var om jag får säga det själv mycket lyckat! Min variant valde jag dock att ha lite distinkare smak av apelsin och ett tjockare mer kraftigt täcke av mörk choklad för att bryta mot det söta vit inret. Sedan valde jag som ni ser även att skära den i mindre fyrkanter, perfekta mumsbitar till lördagskaffet! De får iallafall mig att drömma mig tillbaka till varma vindar och blommande fruktträd. Och visst kan det väl behövas dagar som denna?

3 kommentarer:

  1. hade aldrig smakat "grundvarianten" men din variant kommer garanterat bli ett vuxennostalgiminne för mig, när jag satt inne och åt Sara Louises apelsintryflar med espresso & snön yrde i april kommer bli standard historien på hemmet, ha ha!

    SvaraRadera
  2. helt fantastisk fin blogg! Beställer i veckan, bor dock i karlstad men såg att man kan skcka. toppen, kan inte vänta på dina små underverk!

    SvaraRadera
  3. Åh, underbara du vad fina de är! Anonym du gör helt rätt i att beställa. Detta är praliner med hjärta kan jag lova! <3

    SvaraRadera