onsdag 25 april 2012

chokladmacaron

Idag tycker jag att ni ska göra precis som jag, nämligen bjuda hem er bästa vän på fika. Varför då inte bjuda på ett par hemmagjorda macaron? Dessa små underverk kan smaksättas med allt mellan himmel och jord men får jag välja blir det givetsvis choklad...

Ingredienser

Macron
150 g mandelmjöl, siktat
260 g florsocker
40 g äggvita, ovispad
20 g kakao
75 g äggvita
1 tsk citronsaft
50 g strösocker
Ganache
150 g mjölkchoklad
50 g grädde 

1. Macaron
Sätt ugnen på 150 grader, gärna varmluftsugn.

2. Blanda siktat mandelmjöl och florsocker.
3. Vispa därefter 75 gram äggvita, citronsaft och strösocker till en maräng.
4. Tillsätt även den ovispade äggvitan (40 gram) och blanda kraftigt för hand.
5. Spritsa sedan upp i önskad storlek på bakplåtspapper.
6. Bakas i ca 12 minuter.

7. Ganache
Hacka chokladen.

8. Koka upp grädden.
9. Blanda väl och låt stå i rumstemperatur i 3-4 timmar för att stelna.

10. Macron
Spritsa ganachen på hälften av macronerna.

11. Toppa med resterande.
12. Ha eventuellt hallon mellan macronerna också för en frisk twist

Receptet är ursprungligen från Magnus Johansson (recept.nu)

2 kommentarer:

  1. Mmm..jag älskar Macarons! Vi bakade massor utav sådana i veckan, jag och min kompis. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jamen hemmagjorda är ju en helt annan sak också! var inte alls såld när jag först smakade på kafe här i uppsala men sen blev det en del ni vi hyrde i frankrike om fransnmännen kan ju verkligen sina bakverk...

      Radera