torsdag 1 mars 2012

katalanska chokladmaränger & gokaffe


Godafton på er! Hoppas ni haft en fin vårkänslotorsdag. Min spenderades bland annat med att göra chokladmaränger som ni kommer hitta på stabby på söndag & en härligt mäktig mandelmasstårta med nougattäcke. Marängerna är av den katalanskamodellen och är sådär härligt sega som jag anser att maränger ska vara. Som barn brukade jag alltid öppna marängerna en tid innan så att de sedan skulle få ligga till sig i skåpet och sega till sig.. Förutom detta har även jag som resten av uppsala passat på att njuta lite av våryran. Älskar hur den här staden fullständigt exploderar så fort solen börjar värma det minsta. Från att ha legat i ide kryllar helt plöstligt staden av raybans, tennisskor och midjejackor. Själv vårmös jag genom fika med finisar, påskpyntshopping och lång besök på bönor och blad. Blir som ett litet barn på sådana ställen! Det drömska med oändliga hyllor fyllda av alla världens drycker, de gigantiska vackra tekopparna och den härliga tunga doften av kaffebönor.. kort sagt skulle jag utan problem kunna spendera en hel dag och hela lönen på sådana ställen.. denna torsdag till ära blev det kaffe med apelsin och choklad smak (såklart) som fick följa med hem. För den som är ute efter ännu chokladigare kaffe kan jag tipsa om wienernougat, irish cream (påminner om bailey) & fransk choklad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar