onsdag 15 februari 2012

nyttnytt



Jag har alltid ansett att semlan är fulländad som den är och att alla varianter på denna perfektion är tjafs. Blåbärsemlor, vaniljsemlor, saffransemlor.. dont mess with the semla helt enkelt! Och trots om detta fortfarande är en princip jag står fast vid (saffransemla är dock okej, två så underbara ting som saffran och mandelmassa kan helt enkelt inte bli annat) så har jag gjort en semelpralin. till mitt försvar är detta dock till skillnad från semelvarianterna inte ett försök att ersätta semlan, detta är ju trots allt en helt annan sak, en pralin. Semelpralinen är tvärtom en hyllning till detta svenska mästerverk. Och för att hylla ännu ett svenskt mästervek, allas vår Ture Sventon har jag döpt denna till Temla!
Temla
Mandelmasspralin med mandelflarn överdragen av vit choklad med kardemumma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar