tisdag 31 januari 2012

Sara chokladgourmet Wångmar







En fråga som ständigt verkar dyka upp när min pralintillverkning kommer på tal är "men du då, äter du bara din egen choklad? inte köper väl du marabou och sitter och äter?" Och mja, det hör kanske inte till det vanligaste, men är sötsuget på topp så går faktiskt det ner en sådan här och där med. Det behöver inte alls vara fel med en mintkrokant i skidbacken! Men som regel blir det inte så mycket sånt.

Däremot äter jag naturligtvis inte bara min egen choklad, vad vore jag för chokladerska då? Nää, för att kunna göra mina egna så goda som möjligt samlar jag på alla och allas möjliga chokladideer och får därmed inspiration av lyckade kombinationer och såklart även tvärtom.

Men absolut, dom som hävdar att jag är kräsen eller som pappa ibland påpekar med glasögonen på näsan"chokladgourmet" har nog rätt. För det ÄR skillnad på choklad och choklad. Prova bara och äta en riktigt god färsk pralin på bra råvaror och jämför skillnaden när du sedan äter en bitt japp eller dyl. Det smakar ingenting! Skeptikern skulle säkert även peka på priset vilket jag kan förstå då jag ofta köpt "fina praliner" över disk för att seda i tycka att det vae något speciellt alls. Sånt är trist! Men hittar man rätt så tycker jag personligen att det är bättre att satsa på kvalitet än kvatitet och äta de där fina dyra pralinerna med andakt. Det är du allt värd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar